onsdag den 28. oktober 2015

Restaurantanmeldelse: Hærværk, Aarhus

Restaurant Hærværk har vakt kokkens interesse, efter at de allerede har fået en Bib Gourmand i Michelin guiden. Jeg har hørt, at fyrene som står bag Hærværk går til sagen med deres helt egen stil og uden frygt for, hvad der normalt forventes af en restaurantoplevelse. 
Bib Gourmand indikerer, at en restaurant serverer vellavet mad til en rimelig pris.

 

Jeg havde på fornemmelsen, at der ventede noget helt specielt denne aften, men alligevel blev jeg overrasket. Både maden og vinen var i deres egen liga.

Denne aften havde fruen og kokken fået selskab af Hans Kristian. 

Vi ankom til restauranten kl. 18.00, og fik straks henvist hvor vi kunne hænge vores overtøj. Derefter fik vi et bord i hjørnet helt tæt på køkkenet. Vi blev hurtige enige om, at vi efter vores egen mening, havde fået det bedste bord. God start på aftenen. 

Tjeneren kom straks og spurgte om vi ønskede at starte med lidt snacks og bobler. Ja tak, det var vi klar på.



De fire små snacks bestod af friteret grønkål i en slags orly dej. En lækker og sprød hapser. Derefter var det nogle fine løgringe, som også var stegt sprøde. På den sidste tallerken var der en rigtig fræk knoldselleri rulle, der var fyldt med brandete af kulmule og kartoffel. Utrolig fin lille sag. 
Den sidste snack var en krustade med oksetatar, som var en super sag at afslutte snackafdelingen på. Så var vi ligesom i gang med aftenen.

Vores tjener kunne også berette, at en af ejerne var et smut i Italien for at lære at lave rigtig pasta. Jo, man må sige, at de er dedikerede på Hærværk.




Den første af de 5 retter var syltede og grillede hvide asparges drysset med majsstøv, serveret med sauce blanket og frisk rucola. Sauce blanket er en kold sauce lavet af æggeblommer og afklaret smør.  
Denne ret var utrolig enkel og simpel. Gode råvarer og godt håndværk var tydeligt at se på denne tallerken. På Hærværk bruger de gamle teknikker når de laver mad. Kokkene havde syltet de hvide asparges, og så kan man vel godt servere dem i oktober, selvom sæsonen for hvide asparges er længe forbi! Jo, det kan man helt sikkert.
Super fin og delikat ret.   




Som ret nummer to fik vi serveret rødbeder og peberrod. Her kom vi ud i en lidt mere vovet ret. På forhånd var jeg spændt på, hvor dominerende peberroden ville være. 

Smagen af peberrod var der, men oplevelsen som jeg ofte har haft med peberrod var der ikke. Det kunne jeg rigtig gode lide. Creme fraishe cremen fungerede godt med en rødbede kompot i bunden og det rå rødbedebånd med peberrod på toppen bandt det hele sammen. En noget anderledes ret og kokkene viser, at de kører deres egen stil. 




Røget kartoffelmos med blåmuslinger, asier og brændt hvidløg.
Den røgede smag var tilført ved at røre røget smør i kartoffelmosen. Den røgede kartoffelmos blev serveret med blåmuslinger og syltede asier. Hen over den dybe tallerken var der et slør af sprød kartoffel, og som et fint finish var der revet brændt hvidløg ud over. En meget spændende og anderledes kombination. Fruen er dog ikke fan af den røgede smag. - Det skal man være meget glad for, da den er meget fremtrædende i retten. Til gengæld er jeg derimod stor fan af røg i maden. 




Det, der må betegnes som aftenens hovedret, var denne delikate servering med supermørt højreb. Det blev serveret i en sprød mørdejsbund med kantareller i kraftig sauce. Meget smag og lækkert højreb! Tak.
  







Efter hovedretten kom tjeneren og spurgte om vi ville have ost inden desserten. Nu er jeg meget glad for ost, så det var jeg bare klar på. Lisbeth og Hans Kristian lod mig være ene mand om osten :o) 

Blue d´auvergne med aroniabær og marengs. 
Et rimelig stor stykke ost garneret med syltede aroniabær og marengs. Det var endnu en kombination, som jeg ikke havde set før, men det fungerede bare super godt med sød marengs og de kraftige aroniabær til den franske ost, som der var godt med power i. Kan jeg "like" denne ret på Facebook?! Så vil jeg gerne det!




Jeg har en sød tand, så ser altid særligt frem til desserten. Kokkene havde tryllet denne lækre kreation frem.
Den stod på kamilleis i ledsagelse af karameltuille og æblebånd. En forholdsvis neutral ret, hvor isen dog formåede at bare retten hjem.   



Efter 5 retter plus diverse siger man ikke nej til kaffe :o) Jeg valgte en sort kop kaffe. På Hærværk har de ikke smarte espressomaskiner med mælkeskummer, så hvis du vil have kaffe får du den klassiske filterkaffe. Den var nu også rigtig god så ingen panik. Fruen og Hans Kristian valgte begge japansk grøn te. En meget mild og neutral i smagen.
Vi fik serveret et lille stykke kringle sammen med kaffen. Igen overraskede kokkene. Den klassiske kringle smagte rigtig dejligt, men jeg savnede nu alligevel et lille stykke chokolade til min kaffe ;o) 

Dette billede er lånt fra Restaurant Hærværks hjemmeside

Vi fik vinmenu, så der kom et nyt glas vin på bordet til hver ret. Alle deres vine på Hærværk er økologiske eller biodynamiske. Vores tjener fortalte os, at de har omkring 17 forskellige producenter, som de køber vin fra! De udvælger nøje, hvilke vine som kommer på kortet. 
Nogle af vinene var måske lige vilde nok til mig, men bestemt en oplevelse at smage vin, som er valgt med så stor omhu.   

Konklusion:  

Vi var 3 personer og kom af med 2840 kr. For 5 retter med vinmenu, plus snacks med bobler, en enkelt ost med vin, og kaffe med sødt. Det synes jeg bestemt er en rimelig pris for det vi fik serveret. 

Det er ikke den klassiske restaurant oplevelse man får på Hærværk, men til gengæld får man en unik oplevelse med spændende kreationer og udfordrende vine.   
Jeg gik ud fra restaurant Hærværk en stor oplevelse rigere. 
Tør du gæste Hærværk? De vil give dig en seriøs gastronomisk oplevelse, ud over det sædvanlige. Så, jeg siger det bare... book et bord før din nabo!

Tak for en fantastisk aften - og på gensyn.    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar