fredag den 28. oktober 2011

Banoffie pie - yummi yummi.

Jeg har længe gået og tænkt "nu må jeg snart få lavet den banoffie pie"( Banan og toffie er blevet til banoffie) En klassisk amerikansk, utrolig lækker, kage. Som jeg var blevet lidt smålun på ;o) Og det er jeg stadigvæk. Jeg har med inspiration i den klassiske opskrift... -dem er der mange af, skal jeg lige sige. Men ud fra den, har jeg lavet min egen opskrift.  Den er simpel og enkel, men jeg kunne godt forestille mig, at den blev omfortolket i mit lille laboratorie på et senere tidspunkt. Hvis det bliver en succes skal jeg nok skrive om det her på bloggen. Hvis det bliver noget skidt kommer der bare en lille fodnote ;o) 

Så nu laver jeg banoffie pie! ....  ... 



Den kondeserede mælk.. på dåse... et lækkert produkt .. skal koge i 3 timer! Så du tager en gryde, sætter dåsen i gryden,- ja hele dåsen, og så skal den dækkes med vand.. rigelig vand. Tænd op under gryden. Når det koger skal uret sættes til 3 timer... eller 180 minutter om man vil. Ja det er noget tid, men det stemmer.

Dåsen må ikke åbnes før den er kølet af. Vent minimum 1 time med at åbne. Ellers kommer der karamel over hele køkkenet. Trust me.. you don't wanna try ;o)    

 ... ... dippedip. .. bombom

traladumdidej..

Ingredienser:

Bund:
Æg 2 stk.
Sukker 135 gram
Smør 50 gram
Mandler 75 gram
Hvid chokolade 30 gram 
Vanillesukker ½ tsk.
Mel 60 gram.

Oven på den bagte bund:
Kondeseret mælk 1 ds.
Bananer 2-3 stk.
Piskefløde 2½ dl.
Kalua (kaffelikør)
Hvid chokolade 40 gram
Mørk chokolade 60% (til pynt)
Mynte eller citronmelisse (til pynt)  

1) Først skal bunden bages. Æg piskes hvide med sukker og vanille sukker. 
2) Smør smeltes og røres i. 
3) Hvid chokolade og mandler blendes og vendes i dejen.
4) Mel vendes i. Smør en springform og hæld dejen i.
5) Bages ved 185 grader ca 20 min. Eller bare til den er færdig.

Man kan med fordel dryppe lidt kalua ud over kagebunden, det giver en lidt mere svampet bund. Jeg synes det er meget lækkert.

6) Når bunden er klar smøres karamellen på i det ønskede lag. Al karamellen skal nok ikke bruges, men resten kan holde sig i køleskabet et par uger.
7) Bananer i skiver lægges på.
8) Pisket fløde vendes med smeltet hvid chokolade og lidt kalua.
9) Toppen pyntes med revet mørk chokolade og grønne kviste.  

Så er der serveret.. Banoffie pie 


  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar