tirsdag den 8. maj 2012

Restaurantanmeldelse - Middag på Hotel Opus, Horsens.

Det er blevet tid til en omgang lækker mad, som jeg ikke selv laver ;o) Jeg har inviteret fruen til middag på Hotel Opus i Horsens. 


De har en dejlig restaurant, som jeg synes vi skulle prøve. Aftenen stod på 3 retters menu med vin.


Velkomstdrik:

Så er der pre-dinner drink


Crémant d´Alsace

En lækker liflig drik som vækkede smagsløgene.
                                                   

Forret:

Mums - Kammuslinger.


Grillede kammuslinger med marineret salat og rørt mayonnaise.

Forretten bestod af 3 store og flotte kammuslinger. Rucola, purløgsmayonnaise samt lidt rugbrøds croutoner. Egentlig rigtig fint sat sammen.

Det eneste jeg kan kommentere på, er temperaturen på retten. Den var anrettet i en kold skål, og kammuslingerne var helt kolde. Og der stod altså grillet på menukortet!
Det virkede lidt som om retten kom direkte fra køleskabet. Havde retten haft lidt temperatur ville den have været lige i skabet.

Vi fik et glas af husets hvidvin til kammuslingerne. Et let glas vin, som passede fint til retten.
Vores flinke tjener var gavmild med vinen, og skænkede et helt ekstra glas uden beregning. Det er god stil ;o) Måske syntes han, at vinen i vores glas forsvandt lidt for hurtigt..
Rigtig god service, vil jeg mene.


Mundskyller:

Citrus granité.

Total fresh granité. Den kunne jeg godt lide.


Hovedret:



Oksehøjreb - Stegt perfekt.


Opus´s hjemmemodnet højreb med forårs urter, puré og demiglace.

Til hovedretten fik vi et stykke perfekt stegt oksehøjreb. Det var flot rosa helt igennem. Som bund var der en lækker nedkogt oksesky, samt to slags puré, henholdsvis af ærter og blomkål. Som garniture var der et lille stykke pommes anna, gulerod, persillerod og en hvid asparges.

Man skal ikke undervurdere de gode rødder. De hvide asparges var der også god smag i.

En rigtig god ret: Perfekt stegt kød og en kraftig vin - Så har vi en vinder ;o)

På vinsiden blev vi opgraderet fra husets rødvin til en utrolig lækker Syrah/Grenache. En meget kraftig vin, som passede perfekt til den lækre hovedret. Igen tak til vores tjener som var i hopla.

Dessert:

Panna cotta - Lakrids & Hindbær.


Lakrids panna cotta med hindbær på tre måder.

Jeg er meget glad for søde sager... Lakrids er jeg derimod slet ikke pjattet med! Men.. "jeg tager chancen" tænkte jeg, da jeg så der stod lakrids panna cotta på menukortet. Det kan jo være, at Opus har gjort noget godt ved lakridsen.
- Og det havde de bare!



Lakrids panna cottaen var som et tyndt lag i bunden af tallerkenen. Panna cottaen var dækket af et "låg" af hindbær gelé. Toppet op med hindbær skum og frysetørrde hindbær.
Denne hindbær trio fungerede rigtig godt sammen med lakrids. Jeg vil sige, at lakridsen kom lige i baggrunden og hindbæren overtog styringen i retten. Jeg ved ikke om det var hensigten. Men efter min smag, var det lige som det skulle være.

Konklusion: En god oplevelse at spise på Hotel Opus. God betjening, hyggelig stemning og ikke mindst en lækker 3-retters menu.
Lidt skuffet over den alt for, efter min mening, kolde forret. Perfekt stegt kød til hovedretten. Positiv overrasket over, at lakrids panna cotta smagte mig meget godt.

Skal du have en hyggelig aften med høj service og flot håndværk så er hotel Opus dit valg.

Hotel Opus i Horsens får herfra en klar anbefaling med på vejen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar