søndag den 22. januar 2012

Svampecappucino - Great starter for your dinnerparty.

For nogle dage siden havde jeg et lille show-kitchen arrangement, hvor jeg lavede denne lækre forret.

En lækker svampesuppe med kokosskum og ristede tigerrejer. Det giver et andet look og en helt anden oplevelse når maden bliver serveret og præsenteret på en anderledes måde.

Svampecappucino & Tigerrejer

Svampesuppe toppet med kokosskum og ristede tigerrejer på spyd. Denne ret er en som jeg er rigtig glad for og som godt kunne kvalificere sig til at være en af mine signaturretter.


Sidste finish på svampe-cappucino.
Svampecappucino serveret i shotglas.



Ingredienser: 8 kopper (1 dl pr kop)

400 G. Svampe (fx markchampignon og shitaki svampe)
100 G. Løg
3 fed Hvidløg
Hvidvin

2½ dl. Kokosmælk
1½ dl. Sødmælk
Kørvel
Olie
Salt & Peber

16 stk. Tigerrejer
8 stk. grillpinde (skæres i halve hvis de er for lange)
Fremgangsmåde:

1) Svampe, løg og hvidløg i store tern, samt timian sauteres i olie.

2) Tilsæt en sjat hvidvin og 4 dl. vand. Lad det simre 15-20 min til det er helt mørt. Blendes til en glat suppe. Den tynde del af kokosmælken kommes også i suppen, altså den meget tynde og vandede del af mælken.  

3) Til kokosskummet lunes sødmælk og den tykke del af kokosmælken. Når der skal serveres blendes mælken med en stavblender så det skummer op. Brug kun det helt luftige skum.

4) Tigerrejer sættes på spyd og ristes i ovnen ved 190 grader ca 10-12 min. Husk at krydre med olivenolie, salt og peber. 

5) Suppen hældes i koppen så der er en cm til kanten. Toppes op med skummet. Et spyd med to ristede tigerrejer, og en lille kørvel på toppen. Drys lidt cyennepeber på skummet.

En ekstra feature kunne være at riste lidt østershatte og putte i bunden af koppen.

1 kommentar:

  1. Det ser rigtig flot ud!! Kombinationen mellem kokos og svampe har jeg ikke selv prøvet - men på den måde du beskriver det, ser det ud til at fungere.

    SvarSlet