fredag den 25. november 2011

Tranebær-æble kompot

Jeg har lige lavet en lækket kompot af tranebær og æbler.. hvorfor?

Jeg skal til Tyskland med familien i morgen.. bare sådan en tur til lübek, og hjem igen så vi kan nå at spise forloren hare til aftensmad... helt klassisk .. total old school! Og det er bare lækkert. Især sådan her i den kolde til.
Konceptet med vores tur er at vi skal hygge os sammen, spise vores store madkurv i Lübek, og så lige købe 5 glas nutella, lidt marcipan og nougat.. fylde tanken med benzin... og så hjem igen hvor haren står klar bare lige til at sætte i ovnen.

Derfor skulle jeg lige lavet lidt kompot til. I stedet for tyttebær prøver jeg noget tranebær og æble ;o) Resultatet var lige i skabet.. så den komme på her.

Jeg har ikke lavet den så sød som jeg normalt gør, da jeg vil bruge denne kompot til mad og ikke på brød.


Tranebær-æble kompot on the way..


Færdig Tranebær-æble kompot


Tranebær- Æble kompot: 

Ingredienser:

1 kg Tranebær
1 kg æbler (jeg brugte elstar - et lidt sødt dansk æble, juster med mere sukker hvis du bruger madæbler)
750 gram sukket
1 tsk vanilla
hvidvin eller hvid balsamico
Atamon

Fremgangsmåde:

1) Tranebær, æbler, sukker, vanilla, hvidvin koges sammen.

2) Lad simre 10 min. Blendes så der stadig er "klumper" i kompotten. Den skal ikke være helt lind.

3) Smag evt til med mere sukker eller juster med balsamico. Tilsæt atamon for konservering.

4) Opbevares i tætsluttede glas.

Kan holde sig længe i tætsluttet glas.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar