tirsdag den 27. december 2011

Julerødkålen hjemme hos mig.

Julerødkålen som den bliver lavet hjemme hos mig, vil jeg gerne dele med jer andre, selvom julen er ved at gå på held.

Det er rigtig nemt at lave rødkål, og så kan man tilmed smage den til med sine egne juleyndlingskrydderier... Lav den gerne dage i forvejen, så smagen kan få lov at trække igennem.

Jeg brugte tonkabønner i år som lidt ekstra lir.

Julerødkål:


Så sætter jeg gang i rødkålen


Så er der gang i julerødkålen

Ingredienser:

1 stk. Rødkål
300 g Sukker (smag selv til hvordan du kan lide den)
1 dl. Mørk balsamico
6 cm. Kanelstang
1 stk. Vaniljestang
1 appelsin skåren i halve (øko)
Salt & peber
2 stk. æbler

Jeg blendede en tonkabønne og kom i rødkålen. Tonkabønner smager lidt af krydret vanilje.

Fremgangsmåde:

1) Rødkålen snittes så fint eller groft som du ønsker det.

2) Sukker, balsamico, flækket vaniljestang, hel kanelstang, appelsin, salt og peber puttes i en gryde sammen med rødkålen. Plus evt. tonkabønne. 

3) Komfuret tændes på medium/høj varme, og når kålen er godt i gang kommes svesker i gryden. Skru ned på lavt blus og lad det "simre" til kålen er mør (ca. 60-90 min.).

Når kålen er næsten mør kommer du æblerne i. Kernehuset fjernes og æblerne skæres i tern af ca. 1x1 cm. 

Rødkålen kan kommes på skollede glas tilsat 1 tsk atamon. Så kan det holde flere måneder. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar